Tramwayový žargón
Vexle – výhybky
Poptávková tlačítka – U nových tramvají jsou tato tlačítka umístěna přímo na každých dveřích, po stisknutí se zeleně podbarví. U starších typů vozu je najdete na tyčích, poblíž dveří.
„Příští zastávka je na znamení.“ Po jejich stisknutí máte jistotu, že řidič zastaví a otevře příslušné dveře.
Tágo – Oficiálně se toto náčiní nazývá „stavěcí klíč “. Jedná se o železnou tyč dlouhou cca 1 m, kterou se přehazují výhybky.
Občas se s tágem setkáte i na Aukru, kde se jej nějaký „podnikatel“ snaží za pár šupů prodat.
Klička – je to kombinovaný klíč, bez kterého se tramvaják zkrátka neobejde.
Její případnou absenci pozná ještě před výjezdem z vozovny, jelikož její pomocí zapíná i přepíná směr jízdy tramvaje. Před výjezdem musí navolit směr "vpřed".
Často můžete vidět řidiče tramvaje v křižovatce, jak cosi kutí na té žluté krabičce u přechodu. Ne, nemačká tam tlačítko pro chodce. Ani pro nevidomé.
Tuto kličku zasune zespodu krabičky do výřezu, pootočí do směru kterým chce jet a tím se křižovatky přihlásí.
Písek – písek je skutečný písek. Ale ne ten, ze kterého si děti plácají bábovičky a pak jim vyhrožují, že nepojedou do Prahy, pakliže se nepovedou. 😊 Jedná se o velmi jemný a kvalitní křemičitý písek. Pokud máte doma akvárko, vaše rybičky se v tomto písku pravděpodobně rochní. Jak je tento písek finančně nákladný vám asi nemusím tedy říkat. Pro vás, co nemáte rybičky – je drahý! Jako prase. Možná jako dvě prasata. 😊
V tramvaji slouží k podsypávání kol při skluzu nebo smyku. Písek je jednak v pískovačích /v zabudovaných nádobách v tramvaji s násypkou ústící těsně před koly/, tak v rezervní nádobě, volně umístěné v kabině každé tramvaje.
Tento rezervní písek slouží především k případnému dosypání do zabudovaných pískovačů.
Občas ale najde své využití i v situaci, kdy pasažér pro prohýřené noci přecení své síly a jeho večeře skončí na podlaze tramvaje.
Pak ráda obětuji pár hrstí tohoto super kvalitního písku už jen proto, aby se vedle této večeře neobjevil obsah slabšího žaludku dalšího ze spolu-cestujících.
Oblouk – zatáčka.
Koleje nemají zatáčky, ale oblouky, víme?
Budeme-li hnidopiši tak zjistíme...
Ehm...
Byla jsem hnidopich a zjistila jsem, že pojem „zatáčka“ je výraz čistě hovorový.
I v silniční dopravě je správným označením „směrový oblouk“.¨
Tímto zjištěním právě nastal konec „řezání zatáček“ a značná část vtipů o policajtech tedy přestává dávat smysl. 😊
Temperace – stav tramvaje ala chytrá horákyně.
Ani vypnutá, ani nastartovaná.
Tramvaj má pouze zapnutou baterii a nastavené vyhřívání na určitou teplotu. Používá se převážně v zimním období z důvodu šetření baterie vozu.
A taky proto, aby nám ráno v kabině nepřimrzaly zadky k sedačce. 😊
Couvání a zpětný pohyb – může se jevit jako stejné, ale není to stejné!
Couvání se provádí /tedy by se provádělo, kdyby bylo povoleno 😊/ z kabiny řidiče.
Navolí si směr jízdy vzad, zadá jízdu a tradáááá, jede!
Pak už se jen může /musí/ modlit, aby někoho nepřejel, protože z kabiny řidiče absolutně nemá šanci dozadu vidět.
Při zpětném pohybu také tramvaj jede zpět, ale s tím zásadním rozdílem, že v zadní části vozu, za poslední lavicí, je druhé mini řídící stanoviště, kam si řidič přejde. To si odemkne a řídí tramvaj z něho.
Modlit se u toho může také, ale riziko, že někoho přejede, je minimální.
Kdybyste v povídce narazili na jakýkoli nesrozumitelný výraz, napište mi a já jej střelhbitě vysvětlím zde! :)